12/01/2022 Wywiad

Rok 2021 w logistyce

Najciekawsze projekty, nowe kontrakty, głośne przedsięwzięcia

Maciej Bachman, Prezes Zarządu PEKAES dla Top Logistyk

Jak obecna sytuacja polityczno-gospodarcza oraz pandemia COVID-19 wpływa na nastroje inwestycyjne na przestrzeni 2021 roku, i jak przekłada się to na sytuację w branży logistycznej?

W mojej ocenie przedsiębiorstwa realizują swoje zamierzenia zgodnie z planem. Pomimo pandemii COVID-19 i nadal obowiązujących obostrzeń, operatorzy dostosowali się do nowych warunków. Działamy w interesie naszych Klientów, a biorąc pod uwagę wciąż rozrastające się parki logistyczne, myślę, że nastroje inwestycyjne są dobre. PEKAES w kolejnym pandemicznym roku zrealizował wiele nowych inwestycji w zakresie rozwoju infrastruktury terminalowej. Konsekwentnie rozwijamy sieć dystrybucyjną, inwestujemy w logistykę kontraktową oraz rozwijamy usługi celne. Ostatnie lata przyniosły nowoczesne terminale m.in. w Opolu, Białymstoku, Zielonej Górze, Mińsku Mazowieckim, Olsztynie i Legnicy. W marcu tego roku powiększyliśmy powierzchnię magazynową na Pomorzu, oddając do użytku nowy terminal w Gdańsku. Natomiast w kwietniu 2021 roku rozpoczął pracę 21. Oddział PEKAES w Kaliszu.

Jakie główne wyzwania przyniósł rok 2021 w branży TSL z którymi musiały mierzyć się firmy?

Z pewnością wyzwań w 2021 roku nie brakowało. Zwłaszcza w segmencie spedycji morskiej i lotniczej, gdzie istotnie wzrósł popyt na usługi kontenerowe. Jednocześnie pandemia wywołała zakłócenia dostaw związane między innymi z brakiem sprzętu i miejsca. Podobnie w transporcie lotniczym, tu również branża miała do czynienia z wieloma wyzwaniami. Ograniczenia w pasażerskim ruchu lotniczym spowodowały mniejszą dostępność dodatkowych miejsc dla ładunków cargo. Ponadto ze względu na drastyczne ograniczenia pandemiczne wprowadzone w Chinach, zakłóceniu uległ łańcuch dostaw, gdyż samoloty miały i nadal mają dużo mniej czasu na wszelkie operacje. To z czym mieliśmy również do czynienia to przede wszystkim nagłe skoki cen w segmencie lotniczym, nawet o 25 procent z dnia na dzień. Słowem rynek zmienia się bardzo dynamicznie, co było i jest jednym z kluczowych wyzwań mijającego roku, a głównym zadaniem operatorów stało się błyskawiczne reagowanie na zachodzące zmiany i nowe trendy.

Czy na rynku usług logistycznych pojawiły się jakieś nowe, zauważalne trendy w 2021 r.?

Podobnie jak w innych branżach, także w logistyce postępuje dalsza digitalizacja procesów, wynikająca z przyspieszonego rozwoju sektora e-commerce. Innowacje, rozwój robotyki, rozwiązania technologiczne jako antidotum na nowe wyzwania dla branży w okresie pandemii. Z naciskiem na proekologiczne rozwiązania typu biodegradowalne opakowania czy towary, które dodatkowo są oszczędne powierzchniowo w transporcie. Kolejna istotna kwestia to przesunięcie pewnych kompetencji w kierunku Klientów, dzięki czemu bez problemu mogą oni obecnie przekierować swoją przesyłkę czy łatwiej ją zwrócić, uzyskując dostęp do większej liczby danych dotyczących zamówienia i jego statusu. Oczywiście, podsumowując ostatni rok, nie sposób pominąć tematu brexitu i całego ciągu zdarzeń w ruchu transportowym, który spowodował. Mam na myśli formalności celne, które zaczęły obowiązywać od 1 stycznia 2021 roku. Z pewnością zauważalny był również trend wielkich zmian w transporcie morskim. Ostatnie półtora roku to czas ogromnych wzrostów, co przełożyło się na nienotowane dotąd obroty armatorów.

Proszę o krótki opis wybranego, najciekawszego projektu/wdrożenia zrealizowanego przez Państwa firmę w 2021 roku.

Jedną z kluczowych inwestycji zrealizowanych przez PEKAES w 2021 roku było powiększenie powierzchni magazynowej na Pomorzu. W marcu oddaliśmy do dyspozycji naszych Klientów terminal dystrybucyjny połączony z magazynem logistycznym w Gdańsku. Nowy oddział PEKAES zlokalizowany jest na terenie Parku Logistycznego Panattoni Airport w Gdańsku przy ul. Botanicznej 12, w bliskiej odległości Portów Morskich w Gdańsku i Gdyni.  Nowoczesny obiekt wysokiego składowania jest połączony bezpośrednio z terminalem typu cross-dock. Płynny przepływ towarów zapewnia 41 ramp załadunkowo-wyładowczych, 2 bramy z poziomu ”0” oraz 3 bramy wjazdowe dla samochodów dystrybucyjnych. Jedna
z ramp bramy wjazdowej ma aż 63 metry długości i jest jedną z najdłuższych ramp w skali kraju. Dzięki tej inwestycji firmy obsługiwane przez PEKAES nie muszą już przewozić towaru w kontenerach do swoich magazynów, co przekłada się bezpośrednio na krótszy czas dostaw i niższe koszty transportu kontenerów. Przede wszystkim Klienci zyskali bardziej efektywne rozwiązanie w zakresie magazynowania swoich towarów. PEKAES zapewnia sprawny przeładunek, przepakowanie i szybki, bezpieczny transport do różnych punktów w kraju, jak i zagranicą. Ponadto oferujemy pełen wachlarz usług dodanych. Wszystko, co jest potrzebne, aby przesyłki jak najszybciej dotarły do Klienta końcowego.

Zapraszamy do lektury całego artykułu w nr 6/2021 Top Logistyk >>